Новости

Би-Би-Си ва Озодлик радиостанцияларининг навбатдаги бўҳтони

   1936 йилда Америкада нашр этиладиган “Дейли глоб” газетасининг таъсисчиси тарихий сўзларни айтган эди: “Менинг газетам учун буюк ёзувчиларни ёллаш шарт эмас. Улар газета учун ёза олмайди. Буюк ёзувчилар келажак авлод учун ёзяпмиз деб ўйлашади, ваҳоланки, бир-бири учун ёзган бўлишади. Менга шундай одамлар керакки, улар бугун учун меҳнат қилишсин, эртага эса бугун ёзганларини унутсин. “Дейли Глоб” учун фақат малакали мутахассислар керак. Газета иши санъат эмас, балки ҳунардир. Бу касб жуда қадимий – иккинчи қадимий касбдир”. Журналистика одоб-ахлоқи масалалари жуда кўп муҳокама этилган, жумладан, белгиланган чегарадан ўтган журналист ўз касбини энг қадимий касбга ўзгартириши ҳеч гапмас. Айнан шу тоифадаги “журналистлар” жавобгарликдан қочиш мақсадида “аноним манба”, “маълумотларга қараганда” ва шу каби иборалардан фойдаланишади. Шу кунларда интернетдаги “Озодлик” сайти (Ўзбекистондаги “Озодлик” радиоси)да пайдо бўлган мақолада айтилишича, яқинда иш бошлаган “Менинг юртим” (MY5) телеканали Андижондаги “Водий садоси ёшлар телерадиокомпанияси” телеканали эфирини эгаллаган ва шу сабабли телеканалнинг 20 дан ортиқ журналист ва техник ходимлари ишдан бўшатилган. Ушбу мақола ҳайрон қоладиган даражадаги тезлик билан бир нечта интернет-ОАВда тарқалди, жумладан, ВВСда ҳам. Мазкур канал “Озодлик” сайти каби ўзини холис ахборот манбаи деб ҳисоблайди. Биз мақола муаллифи билан ғавғо қилишни давом эттириш ниятимиз йўқ, чунки у хатто ўзининг исмини айтишга журъат эта олмади. Бироқ юқорида тилга олинган хорижий ОАВ муҳаррирларига таҳририятга келиб тушаётган материалларни текширишларини тавсия қилардик. Акс ҳолда улар шу каби мақолалар орқали журналистика касбига путур етказишлари тайин. Юқорида айтиб ўтилган мақолада ёзилишича, “1991 йилдан бери Фарғона водийсида эфирга узатилиб келган нодавлат “Водий садоси ЁТРК” телеканалининг 20 дан ортиқ ходими ишдан маҳрум бўлгани тўғрисида шикоят қилган”. Мақолада “Озодлик” радиоси таҳририятига шикоят келиб тушгани қайд этилади. Унда айтилишича, MY5 телеканали раҳбарияти январь ойи бошида Водий садоси ёшлар телерадиокомпанияси билан шартнома имзолаган ва шу сабабли деярли 25 йилдан буён фаолият кўрсатиб келган маҳаллий телеканал эфирини бошқа телеканал эгаллаган. Муаммонинг ечимини топиш учун фақат реал фактларга мурожаат этиш керак эди, холос. Бироқ мақола муаллифини фақат кадрлар масаласи қизиқтиргани кўриниб турибди. Эмишки, шикоят келиб тушган ва унинг чорасини кўриш керак... Шов-шувли мақола муаллифи хотиржам бўлсин, “Водий садоси ёшлар телерадиокомпанияси” телеканалидан олинган расмий маълумотга кўра, айни дамда бу ерда 45 нафар ходим ишламоқда ва бу миқдор бир йилдан буён ўзгармаган. Ходимлардан 24 нафари ижодий техник ходимлардан иборат. Ўтган йили фақат бир нафар техник ходим Миллий телерадиокомпаниянинг бошқа бўлинмасига ўтган холос. Энди Андижон телеканали эфирини “қўлга олган” MY5 телеканали борасида сўз юритамиз. “Озодлик” сайтида чиққан мақолада айтилишича, телеканалнинг гўёки ўз частотаси йўқ ва шу сабабли у ҳудудий телеканаллар частотасидан фойдаланади. “Менинг юртим” телеканали ўз лицензиясига эга бўлиб, у фақат Тошкент вилояти худудида эфирга узатилади. Телеканал дастурлари эса “Водий садоси ёшлар телерадиокомпанияси” телеканали логотипи остида эфирга узатилади. Шундай экан, “Озодлик” ва ВВСдагилар хавотирланмаса ҳам бўлади. “Менинг юртим” телеканали қанчалик хоҳламасин, бошқа частотани “эгаллаб олиш” имкониятидан маҳрум. MY5 контентига келсак, бошқа нодавлат телеканалларидаги каби уни тайёрлаш ва шакллантириш билан Ўзбекистон электрон оммавий ахборот воситалари миллий ассоциацияси шуғулланади. Айнан ЎзЭОАВМА ва унга аъзо бошқа нодавлат телестанциялар ҳаракати туфайлигина ҳар куни рақобатбардош контент яратилмоқда. Ўз навбатида, ушбу контент беғараз равишда худудий телеканалларга жўнатиляпти. Шу ўринда улар бир-бири билан рақобатчи эмаслигини ҳам айтиб ўтиш жоиз. Ҳамкорликда ишлаб чиқилган контент худудий телерадиостанцияларнинг хоҳишига қараб жойлаштирилади, бунда каналлар ўз эфир жадвалларини мустақил равишда шакллантиради ва у асосан ўзларининг телемаҳсулотидан иборат бўлади.        2003 йилда 50 нафар нодавлат телерадиостанция қарори билан ташкил этилган Ўзбекистон электрон оммавий ахборот воситалари миллий ассоциациясининг бирлаштирувчи кучи айнан шундадир. ЎзЭОАВМА деярли барча ҳудудий телерадиоканаллар билан ҳамкорлик қилиб келар экан, 11 йилдан буён муваффақиятли равишда ёш телерадиожурналистлар, операторлар, дизайнерлар ва монтаж операторларининг ижодий маҳоратини ошириш билан шуғулланмоқда, бунда уларнинг меҳнатини моддий томондан рағбатлантириб қолмасдан, балки ўз аъзоларининг техник жиҳатдан ривожланишига ҳам кўмаклашяпти. 2014 йилнинг ўзида ёш журналистлар медиа-соҳанинг хорижлик экспертлари иштирокидаги 10 дан ортиқ маҳорат дарсларида қатнашди ва халқаро даражадаги мутахассислар билан биргаликда ўзларининг амалий кўникмаларини янада такомиллаштиришди. Бу борадаги ишларнинг барчасига нафақат ЎзЭОАВМА, балки ЕХҲТ, ЮНЕСКО, Конрад Аденауэр номидаги жамғарма каби бошқа шериклар ҳам сезиларли ресурсларни йўналтирди. Шундай экан айтинг-чи, Ассоциация олдинига Германия, АҚШ, Чехия, Литва, Россиядан тренерларни таклиф қилган ҳолда ҳудудий журналистларни ўқитиб, уларга гонорар тўлаб, кейин эса мақолада ёзилганидай, “кераксиз буюмдай кўчага ташлаган” бўлармиди?.. Ўтказилган тренинглар ҳамда бошқа медиа-тадбирлар ҳақидаги маълумотларни биз www.naesmi.uz сайтидан топдик. Ҳаммаси ишончли маълумотлар, чунки сайтда ЎзЭОАВМА фаолияти ҳақида Ўзбекистондаги сўз эркинлигининг ривожланишини кузатиб бораётган обрўли халқаро экспертларнинг кўплаб ижобий фикр-мулоҳазалари жойлаштирилган.     Мақола муаллифи “ўтган йил декабрь ойидан тўлиқ ҳажмда эфирга чиқа бошлади” дея таъкидлаётган MY5 телеканалига тўхталадиган бўлсак, шуни ишонч билан айтиш мумкинки, муаллиф телеканал узатилаётган пайтда чиқадиган “ТЕСТ ЭФИР” ёзувини кўрмасликка олаётганга ўхшайди. Телеканал маъмуриятининг баёнотига кўра, МУ5 фақат жорий йилнинг март ойидагина “тўлиқ ҳажмда” эфирга чиқиши режалаштирилган. Муаллиф ўзининг “тўқима” мақоласи билан ўқувчига фақат битта мақсадда - МУ5 тўлиқ эфирга чиқиб, катта даромад оқиб кела бошлади ва энди уни кимдир бошқаряпти, деган маънода хато маълумот беряпти. Исталган телепродюсер янгидан эфирга чиқа бошлаган телеканал даромад олиши учун тўлиқ трансляция бошланганидан сўнг орадан ҳеч бўлмаганда ярим йил ўтиши кераклигини айтади. Шундаям, каналга катта маблағлар йўналтирилиши шарти билан. МУ5 ҳолатида эса булар кузатилгани йўқ.           Бундан мақола муаллифи гўёки ҳозир MY5 телеканалида ишлаётган собиқ НТТ ва ТВ-Марказ каналларининг ходимларини ташқи томондан умуман танимайди, деган хулоса келиб чиқади. Муаллиф “Водий садоси ёшлар телерадиокомпанияси” телевидениеси журналистларини ўз иш ўринларидан сиқиб чиқарди деб айблаётган ўша “МУ5 телеканалининг ходимлари” аслида ЎзЭОАВМАнинг ижодий жамоаси ҳисобланади. Айнан шу ёш журналистлар 5 йилдан ортиқ вақт мобайнида ўзларининг ҳудудий телестудиялардаги ҳамкасблари билан ҳамкорликда бугунги кунда телетомошабинларнинг эҳтиёжини қондираётган контентни яратмоқда.   “Шов-шувлик”ка даъво қилаётган муаллиф нодавлат каналларида узатилган теледастурлар билан ҳам таниш эмас кўринади. Буни хусусий продакшн-студия томонидан ишлаб чиқарилган машҳур “Дийдор ширин” кўрсатуви ҳеч қачон ТВ-Марказ телеканалида узатилмагани ва ҳар доим ЎзЭОАВМАнинг интеллектуал мулки бўлгани ҳам исботлаб турибди.   Энди энг асосийси... Юқоридаги асоссиз айбловларнинг моҳиятини тушуниб етар эканмиз, ўз давлатлари томонидан ҳаққоний ахборот манбаи сифатида молиялаштирилаётган Озодлик ва ВВС каби йирик халқаро ахборот ресурслари қандай қилиб шунчаки текширилмаган материалларни эмас, балки бевосита Ўзбекистондаги демократик жараёнлар ривожига қарши қаратилган материалларни чоп этяпти, деган қонуний савол туғилади. ЁТРК маъмурияти билан тил бириктирган ҳолда “Андижон телеканали частоталарини тортиб олган”ликда ва бутун жамоани ишдан бўшатиб юборганликда мақола муаллифи томонидан ошкора айбланаётган янги «Mening yurtim» нодавлат телеканали Ўзбекистон ёшлар телеканали эканини Озодлик ва ВВС раҳбарияти биладими? Каналнинг оммабоплигини нафақат ижтимоий тармоқлардаги фикр-мулоҳазалар орқали, балки аҳолининг фикрини ўрганган ҳолда ҳам баҳолаш мумкин. Балки Ўзбекистон нодавлат телестудияларига қаратилган ушбу ахборот ҳужумининг “буюртмачиларига” каналга ЎзЭОАВМА телемаҳсулоти жойлаштирилаётгани ва шу боис унинг оммабоплиги тез ортиб бораётгани ёқмаётгандир? Демак, Ташанов каби “журналистлар”нинг фикри орқали Ўзбекистон ҳақидаги бор ҳақиқат Озодлик ва ВВС томонидан қабул қилиниб, тарқатилаётган экан-да.   Сўз эркинлигининг ривожланиши демократиянинг ажралмас қисми эканини ҳар қандай маданий жамиятда яхши тушунишади. Айнан шу боис кўпгина мамлакатларда ижтимоий ОАВ солиқ тўловчиларнинг маблағлари ҳисобидан молиялаштирилади. Бизнинг ҳолатда Озодлик ва ВВС муассисларида, нега уларнинг қўл остидагилар солиқ тўловчиларнинг маблағларини ўзларини Журналист деб атаётган шахсларнинг шубҳали ва ғаразли манфаатлари кузатилаётган материалларни яратишга сарфланмоқда, деган қонуний савол туғилиши керак, албатта. Зотан, сўз эркинлиги масъулиятсизлик ва чегарадан чиқиш дегани эмас, балки у жамият ва ўқувчилар олдидаги улкан масъулиятни англатади.  
                                                          Авазбек Қўчқоров, “Водий садоси ёшлар телерадиокомпаниясителеканали муҳаррири
 
«Бац, бац и ... в штангу! Или очередная клевета радиостанций «Озодлик» и «Би-Би-Си»  
     
      В 1936 году учредитель Американской газеты «Дейли глоб», произнес слова, вошедшие в историю: «Не трудитесь нанимать великих писателей для моей газеты. Великие писатели для газеты писать неспособны. Они пишут друг для друга, хотя воображают, что пишут для потомства. Мне нужны такие, которые трудятся для сегодняшнего дня и забывают завтра то, что написали сегодня. Мне нужны профессионалы для «Глоб». Газетное дело — не искусство, а ремесло. Это профессия почти столь же древняя, как... словом, это вторая древнейшая профессия». Немало копий было сломано в обсуждении вопросов профессиональной журналистской этики, в том числе и в вопросе определения той грани, перейдя которую журналист, по сути, меняет свою профессию на древнейшую.... Именно эта категория «журналистов», избегая ответственности перед законом и обществом, прячется за такими понятиями как «анонимный источник», «по имеющейся информации...» и т.д. На днях в Интернете на сайте «Озодлик» (радио «Свобода» в Узбекистане) появилась статья о том, что недавно образованный телеканал «Mening yurtim» (MY5) якобы занял эфир Андижанской «Водий садоси ёшлар телерадиокомпанияси», в связи с чем, были уволены более 20 местных журналистов и технических сотрудников. Эта статья с удивительной быстротой была растиражирована некоторым интернет-СМИ, в том числе ВВС, которая, как и «Озодлик», позиционирует себя в качестве источника объективной информации. Мы не будем вести традиционно-бесконечно утомительные перепалки с автором статьи, который даже не счел нужным назваться, но настоятельно порекомендуем редакторам вышеуказанных зарубежных СМИ в будущем тщательно проверять материалы, предоставляемые авторами этой статьи, дабы не порочить профессию журналиста подобными «перлами», переполненными злобой, завистью и недостоверными фактами. В указанном выше материале говорится, что «более 20 журналистов первого негосударственного телеканала «Водий Садоси ЁТРК», который начал работать в 1991 году в Ферганской долине, жалуются, что их без всяких оснований лишили работы». В якобы поступившей в редакцию радио «Озодлик» жалобе говорится, что руководство телеканала MY5 в начале января подписало Договор с руководством телерадиокомпании «Ешлар», в результате чего эфир местного телеканала, работавшего почти 25 лет, с середины этого месяца занял новый телеканал. Чтобы разобраться в истинной сути вопроса, достаточно просто обратиться к реальным фактам. Насколько удалось уловить основной информационный повод, единственный вопрос, по-настоящему волнующий автора статьи – кадровый. Мол, поступила жалоба, и надо что- то с этим делать... Спешим успокоить автора «сенсационного» разоблачения, по официальным данным, полученным от администрации «Водий садоси ЁТРК», на сегодняшний день на телеканале работает 45 человек, ровно столько же, сколько работало там год назад. При этом 24 сотрудника числятся творческий и техником. За прошедший год только один технический работник уволился в связи с переходом на другую должность в региональное отделение Национальной Телерадиокомпании Узбекистана. Теперь, относительно «захвата» андижанского канала вещания телеканалом MY5, который как утверждается в материале «Озодлик», «не имеет собственной частоты» и «поэтому используются областные каналы». Здесь также можно разочаровать «авторитетные» СМИ, так как у телеканала «Mening yurtim» имеется лицензия, в соответствии с которой MY5 осуществляет вещание исключительно на территории города Ташкент и Ташкентской области. В свою очередь вещание телепрограмм в Андижане осуществляется под логотипом «ВС ЁТРК». Таким образом, «Озодлик» и ВВС могут не беспокоится – даже при наличии огромного желания, «Mening Yurtim» не сможет «захватить» частоты ни Андижанского, ни какого либо другого областного телевидения. Относительно контента, который транслируется в эфире телеканала «MY5», как и во многих других негосударственных телеканалах, то его подготовкой и формированием занимается Национальная ассоциация электронных СМИ. Именно усилиями НАЭСМИ, а также негосударственных станций - членов НАЭСМИ, ежедневно производится оригинальный конкурентоспособный контент, который на безвозмездной основе предоставляется для трансляции в региональные телестудии Узбекистана, не являющиеся конкурентами друг другу. Совместно произведенный контент размещается в эфире региональных телерадиостанций по их желанию, при этом каналы самостоятельно распоряжаются своей эфирной сеткой, в которой активно размещают программы собственного производства. В этом и есть главная объединяющая сила Ассоциации электронных СМИ, созданной по единогласному решению 50 негосударственных вещателей еще в 2003 году. Сотрудничая практически со всеми региональными телерадиоканалами, НАЭСМИ вот уже 11 лет успешно занимается повышением творческого мастерства молодых телерадиожурналистов, операторов, дизайнеров и операторов монтажа, при этом не только материально стимулируя труд последних, но и оказывает содействие в техническом развитии своих членов. Молодые журналисты только за 2014 год приняли участие в более 10 мастер-классах зарубежных экспертов медиа-сферы и работали совместно со специалистами международного уровня над совершенствованием практических навыков. Во все это инвестированы довольно масштабные ресурсы не только НАЭСМИ, но и других ее партнеров, таких как ОБСЕ, ЮНЭСКО, Фонд им. Конрада Адэнауэра и др. Скажите, стала бы Ассоциация сначала обучать региональных журналистов приглашая тренеров из Германии, США, Чехии, Литвы, России, выплачивать им гонорары, а потом, как сказано в статье, «как не нужное имущество, выставлять их на улицу»?... Информацию о тренингах, а также других проводимых медиамероприятиях, мы нашли на сайте www.naesmi.uz. И не поверить этому нельзя, так как о деятельности НАЭСМИ на этом сайте размещены многочисленные позитивные отзывы авторитетных международных экспертов, призванных блюсти за развитием свободы слова в Узбекистане. Что касается вещания телеканала MY5, который по утверждению автора статьи «начал выходить в полном объеме с декабря прошлого года», то можно с уверенностью сказать, что этот автор не видит, а скорее всего не хочет видеть бегущую строку с надписью «ТЕСТОВЫЙ ЭФИР», которая транслируется в ходе вещания канала. Согласно заявлениям администрации телеканала запуск «полного объема» МУ5 планируется только с марта текущего года. Автор вводит в заблуждение читателя своего пасквиля с одной целью: показать что МУ5 запустил в полный эфир, и туда потекли рекой доходы, которыми тут же кто-то стал управлять. Любой телепродюсер на пальцах может объяснить, что для того чтобы получить доходы со вновь запущенного в эфир телеканала, в лучшем случае через пол года после начала его полноценной трансляции. И это при условии, что в этот канал будут вложены солидные инвестиции. Чего кстати, в случае МУ5 не наблюдается. Однозначно можно сделать вывод о том, что автор статьи не знает в лицо сотрудников бывших телеканалов НТТ и ТВ-Марказ, которые сегодня якобы работают на телеканале MY5. Эти самые «сотрудники телеканала МУ5», которых автор обвиняет в том, что они вытеснили со своих рабочих мест журналистов андижанского телевидения, на самом деле являются творческой командой НАЭСМИ. Именно эти молодые журналисты вот уже более 5 лет в сотрудничестве со своими коллегами из региональных телестудий создают контент, который сегодня востребован телезрителями. Претендующий на «сенсационность» своего материала автор, также плохо знаком с телепрограммами, транслировавшимися на негосударственных каналах. Доказательством этого является то, что известная передача «Дийдор ширин», производимая, кстати, частной продакшн-студией, никогда не транслировалась на телеканале ТВ-Марказ, и всегда являлась интеллектуальной собственностью НАЭСМИ. Теперь о главном.... Разобравшись в сути необоснованных обвинений, возникает законный вопрос, как крупные международные информационные ресурсы, такие как Озодлик и ВВС, финансируемые своими государствами как источники достоверной информации, публикуют не просто непроверенные материалы, а материалы, напрямую направленные против развития демократического процесса в Узбекистане. Известно ли руководству Озодлик и ВВС, что новый негосударственный телеканал «Mening yurtim», публично обвиненный автором вышеуказанной статьи в «захвате частот Андижанского телеканала», в сговоре с администрацией ЁТРК приведшем к увольнению всего коллектива, и т.д. и т.п., является телеканалом молодежи Узбекистана? Оценить популярность канала можно не просто прочитав отзывы о нем в социальных сетях, но и узнав мнение населения. А может быть, именно быстро растущая популярность канала, благодаря размещаемой в нем телепродукции НАЭСМИ и не нравится «заказчикам» этой информационной атаки на негосударственные телестудии Узбекистана? Вот и получается, что правда об Узбекистане воспринимается и распространяется Озодлик и ВВС посредством мнения таких «журналистов» как Ташанов. В любом цивилизованном обществе прекрасно понимают, что развитие свободы слова является неотъемлемой частью демократии. Именно поэтому, во многих странах за счет средств налогоплательщиков выделяются значительные средства на содержание общественных СМИ. В описанном нами случае, у учредителей Озодлик и ВВС несомненно должен возникнуть закономерный вопрос, почему их подопечные тратят вложенные средства налогоплательщиков на создание материалов, в которых четко прослеживаются сомнительные и корыстные интересы лиц, именующих себя высоким словом Журналист. Ведь свобода слова - помимо всего, это также ответственность перед обществом и аудиторией, а не безответственность и вседозволенность.  
                                                          
                                                                                Авазбек Кучкаров, редактор телеканала
                                                                                                                                                «Водий садоси ЁТРК»
                                                                                                                                                                                        
 2015-02-06